Davids Blogg

onsdag, november 29, 2006

Forelesning om komposisjon

Komposisjon:

Fra arbeidsplanen:Basert på elevforslagene, læreplanen, årsplanen og forskjellige aktiviteter, skal du i denne perioden:

18. Fotografering/komposisjon/utsnitt og perspektiv-Lære om og følge forelesning om de sju komposisjonsprinsippene.Les side 313-331.-Skrive forelesnings og pensumsnotat om komposisjon, i bloggen.-Lære om prinsippene for utsnitt og perspektiv i komposisjon av bilder ved å følge forelesning om temaet.Les ”Kamera klar” side 111 til første avsnitt side 114.Skriv forelesnings og pensumsnotat om utsnitt og perspektiv.

Komposisjon betyr i vårt tilfelle: Hvordan en plasserer
forskjellige elementer og setter det sammen til et medieprodukt.
Posisjon = sted og plassering
Andre ord som betyr det samme er layout, design og utforming.


Sju komposisjonsprinsipper:
1. Balanse:
Hvordan ulike elementer står i forhold til hverandre.
(Fra forelesning)
Balanse er viktig for alle. Kunstneren, fotografen, web-designeren, syklisten, alle trenger balanse.
(Fra Inntrykk, Uttrykk)
Her er noen andre eksempler på balanse:

a) Symmetrisk balanse:
To element som er nøyaktig like på begge sider av en akse.

For å si det på en annen måte betyr symmetri at to enheter av en helhet er helt like eller speilvendte.
(Fra Inntrykk, Uttrykk)


b) Tilnærmet symmetri:
To halvdeler som er litt forskjellige, men likevel i tilfredsstillende balanse.

I bilder og kunst er det sjelden at symmetrien er 100%. Ofte ser vi at symmetrien er litt brutt ved at de to halvdelene er en tanke forskjellige.
(Fra Inntrykk, Uttrykk)


c) Asymmetrisk balanse:
For eksempel stort mot lite, tungt mot lett, mørkt mot lyst, rene farger mot svake farger.


d) Radial balanse:
Linjer eller former som stråler ut fra et sentrum.


Radial balanse betyr at linjer eller former stråler ut fra et sentrum, akkurat som eikene i et kjerrehjul, eller kornbladene i en blomst.
(Fra Inntrykk Uttrykk)

Balanse er et viktig ord i mange sammenhenger.
Den første gangen du prøvde å sykle, handlet det om å få kontroll over den fysiske balansen. En følelse av å miste balansen på sykkel er ubehagelig, ja redselsfull i verste fall.
Det er like viktig å få kontroll over balansen for kunstnerne.


2. Helhet:
En stil som kjennetegner en kunstner, eller metoden kunstneren bruker, danner helheten i bildet. Kunstnerens egen stil vil gi bilde en helhet og en etter hvert klarer man å kjenne igjen de forskjellige bildene til kunstneren.


3. Kontrast:
Bilder og musikk uten kontrast er kjedelig. Ja, det er egentlig en umulighet – og i hvert fall er det liten vits i flere bilder av typen «hvitt på hvitt».
(Fra Inntrykk, Uttrykk)
Kontrast er store og viktige forskjeller.
Variasjon er små og nesten ubetydelige forskjeller.

a) Materialkontrast:
Forskjellige materialer satt sammen skaper en materialkontrast.
Ser vi på arkitektur og interiør, er materialkontrast noe av det mest iøynefallende. Stål, stein, tre og glass er noen av byggematerialene en arkitekt har til rådighet.
(Inntrykk, Uttrykk)


b) Linjekontrast:
Linjer i natur og bilder skaper linjekontrast.
Mange av oss ønsker ikke høst eller vinter. Men fordelen er at da faller bladene av, og vi kan se de nydelige linjekontrastene i stammer og greiner. De ulike trærne har forskjellige greiner. Men det er andre former for linjer å by på også sånn som stein, fjell og snø.


c) Typografisk kontrast:
Kontraster i størrelse, form, vekt, styrke og farge er typografiske kontraster.
En klassisk regel sier at kontrasten bør være tydelig, ikke slapp og utilsiktet, for eksempel to fonter (skrifttyper) som ligner på hverandre.


d) Farge og valørkontrast:
Hvis et bilde er gråaktig, sier vi gjerne at ”kontrasten er dårlig”.
Mer bruk av lys og mørke og Ittens fargekontraster gir sterkere kontraster.


4. Framheving:
Å legge vekt på noe som er viktig.
for eksempel å framheve en gjenstand eller en følelse i et bilde.
”Framheving gjelder både konkrete og identifiserbare elementer i et kunstverk, men også det følelsesmessige utrykket”
(Inntrykk utrykk: side 323)

5. Mønster:
Gjentagelse av ett eller flere elementer, for eksempel dekor på en tallerken.
Visuelt mønster er en repetisjon av et eller flere elementer. For eksempel: bølgene på havet eller skisporene i snøen.

Bevegelse:
a) Grafisk bevegelse:
Hvordan øyet beveger seg fra ett punkt til et annet i et bilde.


b) Uheldige bevegelser:
En kunstner som lager et bilde kan ønske å holde på oppmerksomheten til publikum, og derfor plassere elementene slik at øyet beveger seg naturlig fra ett punkt til det neste.
Tilfeldig plassering kan føre til at oppmerksomheten svekkes og øyets bevegelse går bort fra bilde.


c) Horisontale og vertikale bevegelser:
Bare horisontale (vannrette) elementer kan føre at øyet glir ut av bildet.
Enkelte vertikale (loddrette) elementer forsinker dette.


7. Rytme:
for eksempel en mye og flytende rytme i et bilde av et bølgende åkerlandskap kan gi følelse av ro, men kanskje også kjedsomhet. En mer overraskende rytme kan brukes ved å sette inn elementer i bildet som gir mer spenning.


Regler for utsnitt:
1. Det regnes å være for mye luft hvis det tar for eksempel 1/3 til halvparten av plassen over, i et fotografi av et menneske. For lite hvis det er nesten ingen luft. Passelig med ca. 1/5 luft. (se side 111)
2. Det bør være mer luft i blikkretningen.
3. Dersom et bilde deles i tre, bør sentrale elementer plasseres langs linjene eller i krysningspunktene for linjene (se side 112)
4. Elementene bør plasseres slik at bildet er i balanse (se side 112).


Men: Regler kan brytes hvis en er bevisst effekten av det.