Davids Blogg

onsdag, november 29, 2006

Plakatens Historie


”Plakat er en type grafisk design der kommunikasjonen med hjelp av ord og bilde må være enkel og økonomisk.”
(Inntrykk Utrykk: side 175)

Kunstplakater:
Utviklingen av kunstplakatene startet på slutten av 1800-tallet.
På plakatene uttrykte de det økonomiske, kulturelle og sosiale livet. Folk ville danne interesse hos andre med plakatene for nye produkter og underholdning.
Det ble stadig introdusert nye trykketeknikker på denne tiden, litografi gjorde det mulig å trykke i flere farger fra store steinplater.
Mannen Jules Chéret utviklet et nytt trykkesystem med 3-4 farger, når han trykket så trykket en tegning i svart på en lys bakgrunn, for eksempel blått på toppen med rød og en delikat gul-farge.

(Moulin Rouge: La Goulue 1891; Lithograph in four colors (poster), 191 x 117 cm; Private collection)


Den plakaten vi kjenner i dag kom av den industrialiserte trykketeknikken, og inspirerte kunstnere som Henri Toulouse-Lautrec og Pierre Bonnard til å benytte trykkformen som gjorde det mulig å spre deres grafiske arbeider et godt stykke ut over den snevre grensen av kunstinteresserte. Hensikten deres var selvfølgelig ikke å kommersialisere grafikken, men å demokratisere den grafiske kunstformen utenfor kunstinstitusjonenes trange ramme.

Etter som tida gikk ble plakaten mer og mer tilpasset behovet som det kapitalistiske samfunnet reiste. Siden utviklet plakaten seg bare i periferien av kunsten og etter hvert lagde sine egne uttrykksformer, selv om disse kunne bli påvirket av generelle kunstretninger. Sammen med fotografi, film og aviser kom også plakaten påvirke industrisamfunnets visuelle hverdag.

David Morso